![]() | i3D.net Support (email & live chat)
|
| |||||||||
| Register | Invite Your Friends | All Albums | Members List | Social Groups | Search | Today's Posts | Mark Forums Read |
![]() |
| | Thread Tools | Search this Thread | Display Modes |
| | #1 (permalink) |
| General Join Date: 27 January 06 Location: Maastricht
Downloads: 28 Uploads: 0
Xfire: jeannotvb ![]() | ----- Intro ----- In deze tutorial ga ik jullie uitleggen, hoe je je opgenomen filmpje kunt bewerken met effecten, teksten en muziek. Ik laat jullie daarna ook zien hoe je je filmpje moet opslaan in een downloadbaar formaat in plaats van een zéér groot bestand. Voordat we beginnen, volg eerst mijn eerste tutorial over moviemaking, deze is hier te vinden: http://www.forum.i3d.nl/showthread.php?t=7924 In die tutorial beschrijf ik hoe je een filmpje in Call of Duty 2 moet opnemen met de hoogste kwaliteit, en vervolgens omzet naar een .AVI bestand met VirtualDub. Read more on: : i3D.net Game Forums /algemeen-cod2/8594-grote-tutorial-2-hoe-werk-ik-met-sony-vegas-6-0-effecten-tekst-en-meer.html Laten we beginnen! -------- Stap 1 -------- Je moet Sony Vegas 6.0d hebben, je kunt hier een gratis trial version downloaden: http://vegas.softonic.de/ie/46153 Mocht die link ooit niet meer werken, zoek dan op google onder "Sony Vegas 6.0 free download". Installeer het programma en start het op via de snelkoppeling, dit programma vereist een sterke computer, mocht je computer echter niet "sterk" zijn, dan kunnen de laadtijden even duren. -------- Stap 2 -------- Na het opstarten van Vegas, kun je even rondkijken hoe het eruit ziet, maar klik A.U.B nergens op. Even een korte beschrijving; In dit scherm, plaats je je video, muziek enzovoort, dit is een overzicht van je movie (belangrijkste onderdeel). ![]() Hier kun je je filmpje testen, kijken of een effect bijvoorbeeld goed werkt enzovoort, dit ook een belangrijk onderdeel. ![]() In dit kolom staan een aantal dingen weergeven, bijvoorbeeld; Video FX, Media generator enzovoort. Hier kun je effecten kiezen, filmpjes, teksten en andere dingen toevoegen aan je filmpje, dit wordt natuurlijk altijd gebruikt. ![]() Nu is er verder nog een toolbar bovenin, dat wat linksboven staat is onbelangrijk, dit hebben we niet nodig. -------- Stap 3 -------- Ok, tijd om eens wat te doen, het eerste wat we doen is een filmpje toevoegen, dit is simpel. Als je een filmpje hebt gemaakt met mijn eerste tutorial, gebruik deze dan. Selecteer "Explorer" zoals in de screenshot hieronder: ![]() Nu moet je je filmpje zien te vinden, ik heb mijn filmpje of Bureaublad staan, dus ik ga naar Bureaublad en selecteer mijn filmpje. Vervolgens klik ik er een keer op, en sleep ik het filmpje in het kolom rechtsboven. ![]() Op de eerste lijn staat je filmpje, op de tweede lijn het geluid (audio). Ok je hebt nu een filmpje toegevoegd, tijd om er wat tekst bij te zetten! DE VOLGENDE POST BEVAT DE VOLGENDE STAPPEN. |
| | |
| Sponsored Links |
| | #2 (permalink) |
Xfire: jeannotvb ![]() | -------- Stap 4 -------- Text toevoegen is simpel, het eerste wat we doen is linksonder in het kolom "Media Generators" selecteren, en vervolgens klik je op "text". ![]() Ok voordat we verdergaan, is er iets belangrijks dat ik kwijt moet. Je kunt in het kolom rechtsboven, de lengte veranderen van de tijdsnelheid waarmee je filmpje wordt afgespeeld, dit wordt vaak gebruikt. Klik op het uiteinde van de scrollbar, en rek deze helemaal uit, of een klein stukje, je kunt hem ook inkorten met dus het tegenovergestelde effect. ![]() ![]() Ok terug naar de text, het eerste wat we doen is in het rechterbovenkolom een videolijn toevoegen waar je tekst op komt te staan. Klik op je rechtermuisknop en klik vervolgens op "Insert Videotrack", als je bijv text over een filmpje heen wil zetten, MOET de tekst ALTIJD boven het filmpje staan, zo niet dan gaat je filmpje de text overlappen in plaats van de text. Read more on: : i3D.net Game Forums http://forum.i3d.net/showthread.php?t=8594 ![]() Nu, select de text genaamd "Default Text", deze staat als het goed is meteen vooraan in het text kolom (Media Generators --> Text --> Default Text) Deze sleep je op de Video Track die we zojuist hebben toegevoegd, zet deze maar helemaal vooraan. Je zult merken dat er nu een schermpje automatisch wordt geopend, hierin gaan we alles doen met de text. ![]() Je ziet dat je je text dikgedrukt enzovoort kunt maken, of schuin of een andere lettertype kiezen. In veel movies worden andere lettertype's gebruikt, deze zijn veel cooler, mooier of passen beter dan al die saaie standaard lettertype. Als je lettertype's nodig hebt, download er dan een paar van www.dafont.com zij hebben er over de 1000 en ze zijn allemaal heel mooi.Een lettertype toevoegen in Windows zodat het gebruikt kan worden is ook simpel, je plaatst de .ttf bestand in de WINDOWS/Fonts directory, bij de meeste zal dat zijn: C:\WINDOWS\Fonts Windows zal de text nu toevoegen, en is klaar om gebruikt te worden in Sony Vegas. Ik heb zelf al een mooie lettertype gevonden, deze heet "Base 02", ik selecteer deze en al mijn text veranderd in Base 02 lettertype. Als je maar een letter een Base 02 lettertype wil geven, selecteer je gewoon een letter en kies je Base 02 of een andere lettertype die jij hebt gekozen. Je kunt zelf bepalen wat je tiept, ik heb omdat dit het begin van mijn movie is, "Jeannot Presents" getiept, gewoon normale text met Base 02, niet dikgedrukt. Ik heb als lettergrote, 48. Als je je text niet in het midden wilt plaatsen, maar bovenin of ergens onderin, dan klik je op "Placement" zoals op de volgende screenshot. ![]() Bij "Properties" kun je je textkleur veranderen, en bij "Effects" kun je een klein effect toevoegen, in dit geval gaan we een "Outline" in het zwart toevoegen. ![]() DE VOLGENDE POST BEVAT HET 2DE DEEL. |
| | |
| i3D.net is now on Facebook! |
| |
| | #3 (permalink) |
Xfire: jeannotvb ![]() | Als je klaar bent met de text, klik je op het rode kruisje helemaal rechtsbovenin, niet op de grote van Vegas maar op de kleine. ![]() Was je toch iets vergeten? En wil je het veranderen? Klik dan op het volgende tekentje: ![]() Mocht dat tekentje er niet staan omdat er geen ruimte is, klik dan met de rechtermuisknop het stukje text en klik vervolgens op "Edit Generated Media". Eindelijk, je hebt je eerste text, MAAR een leuk effect eroverheen kan toch geen kwaad ? Laten we een Lightning ray toevoegen, ze zijn mooi en effectief. |
| | |
| | #4 (permalink) |
Xfire: jeannotvb ![]() | -------- Stap 5 -------- Een mooie kleur toevoegen is simpel, selecteer "Video FX" in het kolom linksonder, vervolgens zoek je naar "Gradient Map". ![]() Vervolgens kies je "Cool" en sleep je deze naar de tekst, er zal weer een venster openen. ![]() Zoals je ziet, zie je daar ook weer Light Rays staan, het effect wat we in de vorige stap hebben toegevoegd. Read more on: : i3D.net Game Forums http://forum.i3d.net/showthread.php?t=8594 Bij Gradient Map hoeft je niks te doen, dus gewoon het schermpje wegklikken (het kruisje rechtsbovenin). Wil je weten wat je zojuist hebt gemaakt? Ik zou zeggen, speel het af! Klik gewoon op dit geval: ![]() Zoals je ziet, heb je een mooie blauwe Light Ray over je text, grats :-=) Het is tijd om je filmpje op te slaan in een normaal videoformaat, in dit geval .WMV - dont worry met mijn settings is dit een hele goede codec! (hoge kwaliteit, kleine filesizeS)! Want wat heb je liever, 10gig of 200mb? ![]() Klik linksboven op "File --> Render As" Vervolgens komt weer een schermpje te boven, hier maak je de bestandnaam, bijvoorbeeld "Jeannot" Bij "Opslaan als type" kies je voor "Windows Media Video V9", dan klik je op "Custom". ![]() Vervolgens geef je je template meteen een naam en save je hem, kies bij Video rendering quality "Best", niet good zoals op de screenshot!! ![]() Vervolgens ga je naar audio, en stel je dezelfde settings in zoals op de screenshot, dan weer opslaan (saven). ![]() Dan ga je naar video, en stel je dezelfde settings in zoals op de screenshot, dan weer opslaan. Vervolgens klik je op OK en dan "Opslaan". Nu begint Vegas met het renderen van de movie, na het renderen kun je je filmpje bekijken en delen met andere! Laat het ons weten en post je filmpje in dit topic, of maak een nieuw topic aan. Heb je problemen? Post het dan hier. - Writed by Jeannot, credits to: NIEMAND, ik heb het helemaal zelf gedaan, wat ben ik toch lief he |
| | |
| | #5 (permalink) |
Xfire: jeannotvb ![]() | OMG waarom doe ik dit eigenlijk, ik heb hier de hele dag aan zitten werken |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Major Join Date: 31 July 05 Location: België, tussen 20 muren en 10 deuren
Downloads: 6 Uploads: 0
Xfire: sticky9140 ![]() | lol bedoel je dat nu sarcastisch tjeerd? |
| | |
| | #14 (permalink) |
Xfire: jeannotvb ![]() | 1. Selecteer het filmpje in de moviebar rechtsboven (waar je alles inpleurt). Druk vervolgens op S en de movie wordt in 2en geknipt (op de plaats waar je dat lijntje hebt staan). 2. Selecteer in de moviebar een movie aan de zijkant, houdt CTRL ingedrukt en rek het filmpje uit of kort het in, hoe verder je het uitrekt hoe slomer het wordt - er is een grens je kunt je movie niet supppppppppppppper ver uitrekken. |
| | |
| | #15 (permalink) |
| Corporal First Class Join Date: 16 January 06
Downloads: 0 Uploads: 0 ![]() | Misschien ook wel leuk om iets over te schrijven; de overgangen tussen verschillende fragmenten, van de ene frag naar de andere. Ik heb zelf al wat geprobeerd, maar zodra ik een overgang doe, begint het filmpje wat overgaat in de andere opnieuw te spelen, erg vaag. Misschien dat jij wat opheldering kan geven?
__________________ No signature, just bullets... IN YOUR HEAD |
| | |
| | #17 (permalink) |
| Join Date: 26 September 06 Location: in een rustig dorp
Downloads: 0 Uploads: 0 ![]() | Jeannot, Ik heb nu sinds een paar dagen de trial gedownload van Sony Vegas 7 . Heb mij de blubbers gezocht naar een Ned. talige handleiding maar die is helaas niet te vinden. Kwam al zoekende jouw tutorials tegen waar ik heel blij mee ben. Blijkbaar weet jij heel veel van Vegas. Read more on: : i3D.net Game Forums http://forum.i3d.net/showthread.php?t=8594 Ik ben al uren en uren aan het proberen geweest om de overgangen er goed in te krijgen maar tot nu zonder restultaat. Is er ten eerste niet een knopje om frame voor frame naar het volgende beeld te gaan? Nu schuif ik maar wat met het blauwe knopje boven aan het videospoor in de hoop precies het goede moment te hebben en klik dan op s. Ik voeg er dan een overgang in en schuif het driehoekje iets naar rechts. Maar dan blijf je vaak toch even iets zwart zien. Dus schuif ik het hele zaakje weer iets naar links met nog steeds geen mooi resultaat. Dat moet toch zeker anders kunnen? |
| | |
![]() |
| Thread Tools | Search this Thread |
| Display Modes | |
| |
| New To Site? | Need Help? |